onsdag 9. februar 2011

Kladd til innledning om informasjonskløfter

Tv, radio, internett og aviser er eksempler på forskjellige medier vi bruker i dagens samfunn for å få tak i informasjon. For svært mange er dette en veldig viktig faktor i hverdagen, men rundt om i verden har ikke alle mennesker like mye tilgang til informasjon fra mediene som andre har. Et eksempel på en informasjonskløft er at noen personer i Norge vil f.eks. få mer informasjon gjennom Google enn det de i Kina vil få. Dette er fordi myndighetene i Kina har lagt noen sperrer på Google som gjør at de ikke får all informasjon om ting når de søker på denne søkemotoren på nett. Her viser det at mediene er med på å forsterke skiller mellom grupper, og skape informasjonskløfter. Med informasjonskløfter menes:

      "Informasjonskløft er noe som oppstår når innbyggerne i et samfunn har ulike kunnskaper og ulik tilgang til informasjon. Det viser seg at de som har kunnskap og innsikt fra før er bedre i stand til å nyttiggjøre seg informasjon fra massemedia på en effektiv måte enn de som ikke på forhånd har denne kunnskapen." (ndla 2009)

I denne oppgaven har jeg tenkt til å diskutere om hvordan medier er med på å skape, forsterke og motvirke informasjonskløfter.
.

4 kommentarer:

  1. Innledningen var bra! Synes du burde skrive inn definisjonen på informasjonskløfter i teksten, og ikke sitere den fra et sted.

    SvarSlett
  2. Denne innleiinga var veldig bra:) Han var kort og grei og eg fekk lyst til å lese resten av teksten din. Bra med eksempelet fra Kina! I tillegg er det positivt at du skriv kva du skal diskutere vidare i teksten:)
    Det at du har med definisjon av informasjonskløfter gjer at lesaren, som kan vere usikker på kva det er, får vite det, bra:) Og du har gjort heilt rett i forhold til å skrive definisjonen inn i teksten, at du henviser til kjelda og skriv han inn som eit eige avsnitt, sidan det er ein definisjon som er lengre enn tre linjer(var vel det som var regelen?)

    Lykke til videre:)

    Mvh
    Birgitte, Sogndal Vgs

    SvarSlett
  3. Hei! Eg heter Birte og går på Sogndal Vgs der eg blant anna har faget media. Vi har fått i oppgåve å gi faglege kommentarar på bloggane til dere i Kongsvinger. Det skal eg nå gjøre på din blogg til dette innlegget.

    Innleiinga di er veldig bra! Flott at du har eksempel på kva grad ulike land har tilgang til informasjon fra mediene. Flott definisjon på informasjonskløfter, la spesielt merke til at du har satt det som eit "eige" snitt.
    Kjelde bruk og lengde på innleiinga er også grei. Du informermar lesaren om kva du skal diskutere vidare i teksten, det gir meg lyst til å lese meir. Det einaste du kan gjere for å forbetre teksten din er å endre litt på setningsoppbygginga di i det første avsnittet, slik at teksten vert lettlest og lesaren ikkje treng å lese linja fleire gonger for å få med seg kva du formidlar.

    Men som sagt, veldig bra innleiing!

    SvarSlett
  4. Jeg støtter meg til kommentarene du har fått så langt. Her har du fått fram en kort beskrivelse og definisjonen er på plass. Hvilke medier vil du legge vekt på? Husk at tilgang er en del av problemstillingen. Få også fram hvilke medier ulike grupper bruker og hvordan de bruker dem. Da vil du finne at de som har mye kunnskap og informasjon søker seg til informasjonsrike medier. Hvordan vil du forklare det?
    Husk at Internett er et nettverk av datamaskiner som danner basis for ulike kommunikasjonstjenester, og ikke et massemedium.

    SvarSlett